lørdag den 24. juli 2010

HURRA - de leger!

Dagene med Mio og Trille bliver langsomt bedre og bedre. I går eftermiddags skete miraklet: Trille var med på en leg med Mio. De sidste dage har vi ellers fuldstændig undgået leg med både Mio og Trille, fordi det lagde op til konflkt. De har tilgengæld gerne måtte lege for sig selv. Og i går lå de i vores lille bitte have med hver deres stykke legetøj - jeg kastede diskret Trilles tov til hende, mens Mio gnavede videre i sin pind og fulgte stille med på afstand.
På et tidspunkt rejser han sig for at se om han må være med - og tænk, Trille var med på den. Ikke overbejstret men hun var ligesom mere selvsikker og så løb de ellers afsted Trille efter Mio i bedste jagt-lege stil. Det gik vildt for sig og selvom Trille var meget knurrende, var det ikke hendes sædvanlige sure/halvagressive stil.

Sikke en lettelse at de endelig fik hul på bylden. Da de var færdige, gik Mio også i brædderne og vi andre åndede lettede og glade op - så der er håb forude :-)

Der har så været et par gange mere hvor Mio gerne ville lege - men Trille er den der bestemmer - det bliver når hun vil. Det skal han hurtigt nok få lært, er jeg sikker på. I de situationer tager vi ham væk fra hende og viser ham udvalget af legetøj - eller træner lidt med dem begge. Tobias har lært Mio et nyt trick, hvor han tager begge poter op og 'griber' hans hånd.
Må snart finde på nye ting at lære ham, for det begynder at blive kedeligt for både os og ham med de evindelige 3: sit, dæk og pote. Jeg er nu begyndt på stå også - og vi finder nok på mere hen ad vejen. Mest for at få hjernen på arbejde.

Om morgenen får Mio også et par håndfulde foder smidt ud i haven - søge kommandoen har jeg ikke rigtig haft held med at lære ham, men når han ser de bliver kastet ud løber han bare ud og gufler i sig. Trile får lov at søge i den anden ende af huset  -  det har længe været en del af morgenrutinen, når der har være lidt meget krudt i hende, på det tidspunkt.

Her lørdag formiddag var der så gang i legen igen, denne gang en del vildere end sidst - jeg er ikke så bekymret for Mio - han har jo tumlet med de store samojeder  - det er mere Trille og hendes status jeg bekymrer mig om. Da det blev for vildt forsøgte jeg at sige slut - ja, det var de ikke så lydhøre overfor. Men jeg fik kaldt dem ind i stuen (godt Trille er så lydig - Mio følger bare hende) og der fik de en lækker godbid - tørrede kyllingefileter - det er begge vilde med.
Bagefter drønede de ud i haven som to kanonkugler for at gufle i sig -  og man kunne mærke spændingen omkring hvem der blev hurtigst færdig (Mio) og så om der skulle være lidt tilbage af Trilles snack til en vaks hund. Det var der ikke....

Og så var det tid til et hvil - Mio ville gerne æde mine hortensia'er til dessert, så han blev total-overvåget til han faldt i søvn.

PS - igår klippede vi hæk - også det tager han med knusende ro - han har altså et virkelig godt gemyt, også hvad larmende maskiner angår.

Ingen kommentarer: