torsdag den 7. april 2011

Agility premiere!

Her til aften var Mio og jeg til agility for første gang. Og det gik rigtig fint synes jeg. Desværre blev han køresyg, og kastede op, netop som vi parkerede bilen ved klubhuset. Men han kom sig hurtigt, og var nysgerrig på at se på alle de andre hunde og ting som skete.

Vi lod først hundene hilse mens de løb løs. Så fik de snor på og blev bundet til pæle langs banen (det tog han super flot, ikke noget brok, eller gøen) og vi mennesker slæbte forhindringerne ud. Der var 2 sæt slalompinde, en tunnel og 2 spring. Og så var det ellers bare i gang. Slalom kendte vi jo, og Mio var flink til at gå igennem dem. Det var så relativt afslappet, at man sagtens kunne holde en pause ind i mellem, og hundene var også løse ind imellem, det kunne være lidt forvirrende, men gik OK. Mio var flink til at springe, men helst, hvis jeg løb frisk ved siden af.
De skulle også lære at blive fremsendt over 2 spring, det gik mindre godt. Mio ville kun løbe over den første forhindring. Jeg prøvede at skrue lidt op for godbidderne med lidt bacon, men han ville ikke rigtig. Jeg tror vi skal prøve med legetøj næste gang.

Tunnelen var ikke noget for Mio, han ville ikke igennem. Jeg havde regnet med, at han kunne huske den fra hvalpetiden. Men nej. Han var dog ikke bange for den, så det kommer jo nok.

Der var god tid til at træne slalom og spring, jeg forsøgte at skrue op for tempoet, mellem pindene, og også at løbe igennem ved springene. Mit tempo og humør, er meget afgørende for Mios kan jeg se - så set i bakspejlet kan jeg godt forstå, at Mios klap gik hurtigt ned til DKK træningen...

Vi holdt frikvarter 2 gange undervejs. Og der var fuld knald på Mio, han fik hyrdet lidt på labradorerne, mens han gøede løs. Men ellers var han forbløffende stille, under al hurlumhejet, og fik mange komplimenter for sit gode udseende :-)  Det er man jo ikke vant til med sin lille gårdhund... Alt i alt tog han det hele meget afslappet, han er simpelthen en skøn hund, også hvad det angår.

Der var ikke noget med kommandoer. Det var egentlig helt OK, vores træner Gitte fortalte at hundene godt kan løbe en hel bane igennem uden man behøver give kommandoer. Når de skulle springe, var det vigtigt at rose ved afsættet, det fangede jeg til sidst, så alt i alt en succes!

Bagefter var der te og snak i klubhuset, jeg smuttede dog, før vi var helt færdige, men da var klokken også blevet 20.30, og jeg kunne ikke mere. Vil blive lidt længere næste gang, så vi kan få det hele med. Jeg nåede dog at få et par tips til, hvad man kunne træne, og jeg kan se at den 'skov-agility' jeg træner med Trille og Mio, når vi er i hundeskoven, vil egne sig godt til formålet!

Jeg glæder mig til på torsdag :-)

Ingen kommentarer: