søndag den 3. april 2011

Sommertid :-)

Sidste måned blev det kun til et enkelt indlæg - men der har heller ikke været så meget nyt under solen. Vi har skulket fra træning et par gange, blandt andet den sidste gang som var forrige weekend. Søren og jeg var på weekend tur til Malmö, uden børn eller hunde....Olivia har så haft sin debut som alene-hjemme-hunde-passer, og det gik vældig fint, selvom hun glemte at give dem vand søndag morgen. Men det husker hun helt sikkert til næste gang, som bliver i sommerferien. Her skal Olivia sitte en hel uge, mens vi andre er på tur.

Nu er træningen i DKK-regi slut for denne gang. Luften er mildere og det er længe lyst. Jeg synes det var lidt hårdt at stå op hver lørdag kl. 7 for at være til træning kl. 9 i bidende frost og kulde, Brr... og for Mio og jeg var 1 time og et kvarter også lang tid at træne - vi var som regel begge helt færdige oven i hovedet efter 45 min. Og hvad lærte vi? Sit, dæk, stå, bliv, søge, siksak gennem flade 'flade'kegler, slalom gennem pinde, at springe over en forindring, springe gennem en hula hop ring, diverse søge øvelser - gå med bind for øjnene med sin hund ved siden af (ganske sjov øvelse, Mio var ikke til megen hjælp dog) - en meget varieret træning, synes jeg. Der var en del vi ikke rigtig kunne finde ud af, f. eks. højre og venstre - det var også svært for mig at gå meget langt væk fra Mio, når han skulle blive.
Mio er en sød hund at have med til træning, men han var også enormt optaget af, hvad de andre træningshold lavede rundt omkring, må man sige - så han kunne godt miste koncentrationen, hvis det faldt ham ind. Men rar mod andre hunde og mennesker, det er han!!

Nu starter vi så til agility træning i Hillerød brugshundeklub, http://www.hundeklubben.dk/. 1. gang var i torsdags til teori. Klubben har et dejligt lokale for dem selv, i en spejderhyttelignende bygning. Vores træner hedder Gitte og havde sine 2 bordercollier med. Vi var ikke mange, i alt 3 fra Allerød og 2 andre. Et par stykker var ikke dukket op. Umiddelbart virker det som om jeg har fundet det helt rigtige sted, hvor man bare snakker hund ud af en tangent (lige noget for mig - andre ikke lige så hundefikserede, bliver nok lidt trætte af at høre på min evige ævlen om 'hunde mig her og der'). Det virker præcis også, som om jeg med mit ikke eksisterende konkurrence-gen, bare kan få lov at hyggetræne med min hund. Jeg tror det bliver både sjovt og udfordrende. Træneren viste os en lille model agilitybane, og det så egentlig ud til at blive ret så svært, så jeg håber på en masse gode grin, og frygter en træt hund som bare strejker, mens man står der og lokker med saftige godbider i øs-regn...

Jeg har også haft Mio med ud og løbe sammen med Trille, oppe i Tokkekøb Hegn et par gange. Godt nok er han ikke helt et år endnu, men da formen ikke lige frem er tip-top, løber jeg ret langsomt, og da han er løs, hele vejen, tror jeg ikke han er blevet overanstrengt. Begge hunde har været glade, og det har været nogle gode ture. De tager dog en del afstikkere ind i underskoven, så de løber nok dobbelt så langt som mig, på sådan en tur, men generelt er de virkelig gode til at komme, selv om de ind imellem, når lidt vel langt væk, på fugle- og egernjagt. Og bilturene forløber rigtig godt. Mio har ikke kastet op virkelige længe, men glad for at køre er han ikke  - særligt hjemturene efter en frisk tur i skoven huer ham ikke!

Sommertid betyder, mere udetid. Det er rart, at man ikke skal skynde sig hjem for at kunne nå en tur i dagslys. Det er også nu vi går i haven igen, og lørdagens skønne forårslune vejr, blev brugt på at rydde op på vores lille frimærke - blandt andet blev alle Mio's udgravninger fyldt op med jord, og jeg er ved at lave et fint pilestakit til rundt om rosenbedet. Måske det så er nemmere at gå udenom end ind i...Dog kan jeg tænke mig at vild leg eller naboens katte, nok kan få dem til at trampe det hele ned. jeg vil forsøge at lave det så solidt jeg kan... Og så skal Mio bare lære at det der med at grave er meget fy, fy!!

Trille er netop kommet i løbetid, og Mio er, som han jo burde, helt fuldstændig ligeglad. Timingen med kastrationen i sidste ferie, var som den skulle være! Lige nu ligger de begge 'døde' hen, efter en anstrengende formiddag med gæster til Tobias' fødselsdagsbrunch, efterfulgt af en dejlig lang tur i den store hundeskov. Også Olivia ligger og hviler sig, hun fik sandsynligvis en mindre hjernerystelse ved gårsdagens fodboldkamp, så den står på absolut ro, for hendes vedkommende!

Ingen kommentarer: