søndag den 19. september 2010

Et kig til Sverige og et smut til Norge - der er mange Lapphundebloggere!

Her i weekenden har en verden af andre blogs åbenbaret sig. Via Yvonne's blog har jeg fundet vej til en verden af Lapphundebloggere specielt i Norge. Og jeg kan konstatere, at jeg er en ren amateur, hvad 'blogging' angår!!!
Der er fantastiske billeder af skønne Lapphunde og fjelde og skove, som vi slet ikke har det herhjemme i lavlandspaddernes land. Jeg må simpelthen til Norge og Sverige og vandre med mine hunde. Trille må lære at gebærde sig ude i den store verden, for hun må med. Glæder mig til at Mio bliver voksen, så vi rigtig kan vandre lange ture!!
Jeg vil bare anbefale jer at tjekke de forskellige blog's ud. Jeg har brugt Gry og Millis blog (se link, nederst på siden), som 'vindue' ud i verden og fundet masser af flotte blogs,alle med Lapphunde i fokus. I første omgang har jeg dog mest kigget billeder, det går bedst med at læse norsk frem for svensk, selv om jeg jo har en svaghed for landet hinsidan, eller hvordan det nu staves. Og jeg kan se, at jeg må fotografere noget mere og lægge det ud. Så kameraet skal med på fremtidige weekend-ture, der som regel er lidt mere spændende end de lokale marker.
Denne weekend var vi i Tokkekøb hegn og øvede bl.a. lidt 'natur-agility' på en kæmpetræstamme, de to hunde tog den frem og tilbage, kunne krydse hinanden uden problemer - og begge syntes bare det var sjovt. Ja, faktisk var Trille ikke til at styre, op og ned i spring gik det.

Nu er Mios hvalpehold sluttet og jeg har lagt hovedet i blød - surfet på nettet for at finde nye hold. Det ser dog ud til, at man skal vente til foråret. Jeg har dog spurgt DCH i Humlebæk, om han kunne komme på et unghundehold, nu her. Der kan man også gå til agility, en gang i foråret. Jeg tror, jeg vil skrive mig op - om det bliver Trille eller Mio, som skal prøve, det ved jeg ikke, Mio vil være et år til den tid, så måske, hvis han ellers fortsat er artig...Jeg har også fået lyst til at prøve klikkertræning af, og tænker at Trille skal være forsøgskanin. Jeg har jo aldrig gået til træning med hende og klikker træning kunne måske være et forsøg, hun er jo hurtigere end lynet.
Jeg er lidt mere obs med at få trænet min. én gang om dagen. Indkald går for det meste ret godt. Men en gang imellem er han døv, hvis der er interessante ting i nærheden, hunde f.eks.. Han stikker dog aldrig af. I går ved hundeskoven, fik han lyst til at gå ud af skoven og gå ned til vejen, en villavej, lige ved siden af. Der kommer normalt aldrig biler, men i går mens han stod 2 meter fra vejen, kom der selvfølgelig 2 stk. Der gik klappen ned, da han ikke kom og jeg glemte alt om is i maven, og måtte hen til ham. Der skete ingenting, men vi vil nok lige gå lidt længere væk fra de farlige biler en anden gang.

Og ellers går det godt, Trille er nu fuldstændig tilbage i sit gamle jeg, og de to har det godt sammen. De ligger ikke sammen og soignerer heller ikke hinanden, men mon ikke det kommer? Der er også styr på spisningen, det er blevet rutine, og begge spiser for det meste godt. Mio er hurtigst, selvom han får mest, og straks han er færdig, står han på lur ovre ved Trille. Men vi skubber ham væk, så hun kan spise op i fred. Men vi synes han er stor, og spekulerer på om han er ved at blive lidt buttet i det. Det er svært at bedømme.

Findes der også Lapphundebloggere i Danmark? Jeg ved der er lidt hjemmesider her og der. Og ved at Sandra arbejder på en hjemmeside til Deacon - måske var en blog noget for Deacon? Det er i hvert fald nemt at have at gøre med.

Lad høre, det er jo nu nemt at kommentere :-)

2 kommentarer:

Yvonne sagde ...

Hej Isabelle o Mio
Du har en jättefin bloggsida, rolig att läsa och många fina bilder. Jag går ofta in och läser på din sida.
Hoppas att de andra tar efter dig också, det skulle vara kul att vi kan blogga med varandra:-))
Pussa på Mio från oss i Rödmossa och
en stor kram till dig.

Isabelle Genevey sagde ...

Hej Yvonne
Tak skal du have. Jeg håber også at jeg kan finde danske lapphundebloggere, jeg vil arbejde på sagen her i weekenden. Det er rigtig sjovt at læse og følge alle de mange lapphundeblogs f.eks. i Norge - det er en hel trend!!
Og det er jo slet ikke så svært at finde ud af - men det kan måske være svært at finde tid til det.
Mange af dem jeg har kigget på er vilde med hunde, have og natur lige som mig :-)
Vi 'blogges ved'
klap og kram til jer i Rödmossa og alle de små hvalpe...