onsdag den 9. februar 2011

En god tur

Der er travlhed for tiden både på jobbet - med alle de unge som søger ungdomsuddannelse og med hundetræning, når jeg kommer hjem og skal fange de sidste lyse timer. Lige nu kæmper jeg mod tunge øjenlåg, mens landskampen summer i baggrunden. Det nytter ikke at gå tidligt i seng - så vågner jeg bare kl. 3-4 stykker og kan ikke lukke et øje!

Det er nu igen muligt at løbe ude i naturen, og de sidste par gange har jeg haft Trille med. Formen er godt nok ikke hvad den har været - men det kan den blive igen. Glæder mig til der kommer forår i luften, og med den måske lidt motivation. Men det hjælper da at have Trille med, hun er så frisk og glad for en løbetur, og evig artig.
Efter dagens luntetrav, var det ud på træningstur med Mio. Det er ikke muligt at træne det hele med livlige Trille, som helst vil hapse alle godbider, hun dufter. Så når jeg nu havde været ude med hende, passede det fint at pakke lækre bacon stykker og leverpølse i venstre frakkelomme til Mio.

Siden i lørdags har der været fokus på indkald og kontaktlyden, samt plads. Mio er rigtig glad for bacon, det hjælper :-) Jeg beder ham sætte sig på pladsen, inden han skal gå fri. Det går godt. I det hele taget er dagens træning gået som smurt. En rigtig dejlig tur. Det går godt med indkaldet igen. Han er lidt mere lydhør (hvis altså der ikke lige er hunde i farvandet) men nu er det efterhånden blevet nemmere at få ham til at komme, når han er optaget af at snuse. Han holder også lidt mere øje med mig. Så det er godt. Den seddel vi fik udleveret til hundetræningen og som vi skulle læse om indkald, var en fornøjelse at læse - der stod nemlig alt det vi vidste og gjorde i forvejen. Så det er bare at skruet lidt op for træning af indkaldet, så det bliver lige så automatiseret som hos Trille. Hun kommer altid som et søm, uden at spekulere nærmere over om det er noget hun gider. Så jeg er fortrøstningsfuld.
Mio er også god til at reagere på kontaktlyden. Den øvede jeg lidt ekstra idag.
Vi øvede også, at han skulle sidde på pladsen og op at 'stå' - venstre ben tilbage og højrehånd frem foran snuden. Det kan han godt - men jeg ved ikke, om han helt har fattet komandoen stå. Jeg venter et par dage med at gå 3 skridt frem og få ham til at sitte. 'Bliv' har jeg faktisk glemt lidt, så det skal jeg lige huske næste gang. Han kan i hvert fald 'plads' rimelig sikkert. Så alt i alt skrider det fremad - og det har som sagt i dag virkelig været en super lille træningstur vi har været ude på idag.
Jeg tænker også at, når han er blevet opereret, og vi ikke bare kan lade ham spæne rundt i mudderet, vil det være en god lejlighed til at træne de forskellige øvelser. Jeg tager 3 fridage i slutningen af næste uge. Det bliver dejligt at slappe af og måske få tid til at øve. En lille solstråle vil heller ikke være af vejen!

Ingen kommentarer: