tirsdag den 27. marts 2012

Agilitysæsonen er skudt igang!

Så oprandt dagen og vi skulle afsted til agility, Mio og jeg, for første gang i år. Vi er nu rykket op på det næste niveau - AG2 - men desværre kom vi en halv time for sent - med vilje- fordi jeg var sikker på at det startede 19.30. (Men det er så nok kun AG1 som jeg skal gå på med Trille, om torsdagen der starter sent).

Men skidt med det, vi fik lov at løbe en bane, som så meget indviklet ud, med tal ved forhindringerne og alting. Det så ret avanceret ud, banen bestod dog 'kun' af spring og en tunnel. Det sværeste var faktisk at huske rækkefølgen, og lige lave en halv piruetteting, på den rigtige måde, på det rigtige tidspunkt. Og det gik MEGET bedre end jeg havde kunne drømme om. Mio tøvede slet ikke ved tunnellen, så det var et stort plus. Alt i alt en kort men god træning.

Og stemningen på holdet virkede også super (søde og rare mennesker og deres ditto hunde), det var, som altid, hyggeligt at sludre og snakke hund efter forhindringerne møjsommeligt blev båret ind i 'skuret'.

Vores nye træner Steen talte om 'felt'forhindringer og musemåtte - der måtte vi melde hus forbi, for det har vi ikke prøvet før, hverken på AG1 eller i DCH, hvor jeg gik med Trille i efteråret. Jeg skal dog forsøge at træne Mio med klikkeren, og lære ham at sætte poterne på musemåtten. Det må vi prøve, når vi tager i sommerhuset i påsken - og måske tage et spring og slalompinde med.

Det har ellers været lidt småt med indlæggene her på bloggen den sidste tid. Jeg får ikke kameraet med ud på turene - og jeg kan bedst lide, når der er fotos med også. Men det må I undvære denne gang- skal prøve at blive bedre, nu hvor jeg faktisk har et super kamera.

I den sidste måneds tid har Trille været i løbetid. Faktisk har hun været 'højløbsk' eller i hvert fald interesseret i at blive parret i næsten 2 uger nu. Stakkels Mio bliver konstant 'inviteret' en tur på ryggen af hende. Og når ikke han gider, hopper hun da bare på ham. Det er ved at blive FOR meget, så jeg prøver, at give Mio en pause fra hende ind i mellem. Håber det snart er overstået - for jeg er også i tvivl, om jeg tør lade hende løbe løs, når hun er så interesseret i det andet køn - meget besværligt. Før vi fik Mio, var hun altså ikke så 'tændt'!! Mystisk!
Vi skal nogle dage i sommerhus i påsken, så det kunne være rart om hun bliver sig selv igen, så vi ikke konstant skal overvåge hende.

Mens Trille har været i løbetid, har jeg haft begge hunde mere i snor, end jeg plejer. Det går fint med dem begge i flekslinerne, der går ikke meget kludder i det længere. Jeg skal bare sørge for at holde begge fleksliner så korte som almindelige snore, lige når vi går ud og hvis der er andre hunde, eller dyr de vil jage i nærheden. Mio går faktisk utrolig pænt i en kort snor, hvis bare tempoet ikke bliver for langsomt. Jeg forsøger at lære ham at hvis han trækker i den lange line, ja så bliver den altså helt kort i et stykke tid, det fungerer OK. Trilles trækken lægger man dårlig mærke til, da hun er så lille. Men hun er også nemmere at styre med stemmen, efter snart mange års træning. Jeg satser på det vil gå samme vej med Mio.
Han gør fortsat af nogle udvalgte hunde, han ser på afstand. Jeg arbejder på, at det bliver bedre, og det har jeg også en fornemmelse af at det gør. Han registrerer i hvert fald lynhurtigt, hvis jeg selv bliver bekymret over om den fremmede hund nu er én han vil reagere på. Hunde vi kender godt er intet problem. Jeg prøver dels at snakke med ham og rose ham, når han er rolig/tavs - dels at gå modsat eller en stor bue udenom 'problemhunden'- hunde, som jeg tænker sender nogle 'ikke dæmpende' signaler, som jeg slet ikke får registreret. For leden mødte vi en sheltie han, som sendte meget tydelige dæmpende signaler - der var slet ikke noget problem i at gå forbi, og endda hilse på den. Måske kan jeg få et par gode råd til træningen.

I dag fik Mio forresten en ingefær -urtekøresygepille. Jeg havde læst om en ejer og hans labrador, som havde samme problem som os. Her anbefalede adfærdsbehandleren at give en enkelt 'urtepille' mod køresygen - og tænk, jeg tror det virkede efter hensigten. Lige nu ligger Mio  'død' og hviler ud efter aftenens strabadser. Det var nok egentlig meget godt, vi kun nåede halvdelen af træningen, så det kun blev successer, vi fik. Han har ikke engang haft lyst til at spise sin aftensmad - men jeg fik da klemt et par godbidder i ham, da han sad i bilen, inden vi kørte hjem. Så han har altså ikke været alt for stresset. Håber dog ikke det er stress, men træthed der gør at han sprang maden over nu her.

Nu er jeg så også klar til at 'ligge død'. I morgen aften skal jeg til syning, og torsdag ud med veninderne og spise og til Ukulelekoncert med James Hill, virtuosen fra Canada. Godt vi snart har påskeferie og kan hvile ud :-)

Ingen kommentarer: